Monday, December 16, 2013

Rasismekortetkortet



Jeg liker virkelig ikke at diskusjoner blir nedgradert til kortspill.

Du skjønner sikkert hva jeg sikter til: hvis en fyr sier noe rasistisk og du påpeker at det som ble sagt var rasistisk – og du får beskjed om at «Ja, jeg bare ventet på at rasismekortet skulle komme». «Hvorfor skal noen trekke rasismekortet hver gang en svarting blir diskriminert?», liksom?

Et argument eller en påstand er ikke et kort og en diskusjon er ikke et kortspill. Og hvis det var det, ville jeg ha fjernet «rasismekortetkortet» fra kortstokken. For hvorfor skulle det å påstå at noe er et kort, frita for å komme med et motargument?

Eller kanskje det beste bare er å svare med samme mynt? Så herlige diskusjoner det blir da:
NN: «Han svartingen kan vel finne seg ei kone der han kommer fra?»
Du: «Var ikke det litt rasistisk?»
NN: «Åja, der kom rasismekortet, ja, jeg bare ventet på det.»
Du: «Oj, der kom rasismekortetkortet. Det kom raskt…»
(Og når folk har vent seg til dette: NN: «Nei, ikke det gamle rasismekortetkortetkortet igjen…»)

No comments:

Post a Comment