Sunday, December 01, 2013

Film: Fremmed ved sjøen

"Fremmed ved sjøen" minner meg mest om "Døden i Venedig". Dette skyldes en rolig fortellerstil kombinert med utforskning av en irrasjonell fascinasjon for Skjønnheten, med Døden som en undertone under det hele. Og i begge filmene ligger historiens utvikling oppå en feriemonotoni, som i "Døden i Venedig" understrekes ved gjentatte måltider på hotellet og som i "Fremmed ved sjøen" markeres ved bilen som hver dag parkerer ved stranda.

"Fremmed ved sjøen" handler som kjent om Franck, som i ferien tilbringer tid på en homsenudiststrand som også har utbredt cruisingvirksomhet. Mange andre tilbringer ferien på samme måte, men motivene de har for å besøke stranda er varierte, blant annet den rene sexlysten, den store ensomheten og drømmen om å møte den store kjærligheten. Filmen har fått mye oppmerksomhet for eksplisitte sexscener, men det er jo visse grenser for hvor lite kjønnsorganer som kan vises når filmen foregår på en nudiststrand og folka på stranda til dels har sex. Og de er strengt tatt ikke så fryktelig lange disse sexscenene, det er langt mer dialoger enn sexscener i filmen. Heldigvis, får jeg vel si, for det er i dialogene vi først og fremst blir kjent med de ulike karakterene.

Som sagt har filmen en nærmest bedagelig fortellerstil, som passer godt til en skildring av late feriedager på stranda. Den gir også god anledning til å gruble over hvorfor personene i filmen handler som de gjør - og det blir nærliggende for den enkelte betrakter å fylle inn selv egne teorier om hvorfor ting skjer. Her er definitivt ikke alt forklart i filmen. Vi får vite tilstrekkelig lite om de fleste til at vi selv kan bygge mangefasetterte portretter.

Noen jeg har diskutert filmen med lurer på om heterofile kan forstå miljøet i filmen - cruisingkulturen er jo litt særegen for homofile, og de fleste homser har hørt om og diskutert denne kulturen før de så denne filmen. Men jeg har litt vanskelig for å tro at den jevne heterofile mangler empati til å sette seg inn i disse personenes liv.

Men man kan jo tvile iblant - og jeg klarer ikke å skrive om filmen uten å nevne Sunnmørspostens allerede herostratisk berømte anmeldelse av filmen, som ikke vil bli stående som anmelder Nils Vermund Gjerstads stolteste øyeblikk. Han starter med å påstå at det som regel er filmer med heterosex som kalles "spekulative", men velger selv å klistre denne merkelappen på denne filmen. Det synes jeg er en pussig merkelapp - tatt i betrakning all sexen som foregår i denne filmen, skulle det forholdsvis små justeringer til på kameravinkler og utsnitt for å mangedoble antall sekunder med "kjønnsorganer i bevegelse". Etter min mening har filmskaperne holdt seg noe nær et minimum av hva som kan vises uten at regissørens bluferdighet skulle komme i veien for historien. Anmelderen forteller videre at han aldri har forstått hvorfor "homofile filmer" (som han kaller dem) skal ha egne priser - noe som vel sier en hel del om refleksjonsnivået hans innen temaet. (Det er vel rimelig å påstå at heterofilmer har hatt et ganske solid hegemoni både hos de kommersielle filmprodusentene, hos filmbyråene, på kinoene og i media. Dermed har også de fleste filmpriser i praksis vært rene "heterofilmpriser". Det er en helt naturlig del av enhver frihetskamp å sette pris på fremragende trekk i "egen" kultur, og slik har det også vært naturlig å lage egne homofilmpriser for å bidra til å trekke gode homsefilmer fram i lyset.)

"Handlingen er grunnleggende kinky og lite realistisk", påstår anmelderen videre, og avslører vel slik at han ikke klarer å se skogen for bare sex, for å si det slik. "Dette er renspikka homse-porno", påstår han mot slutten av anmeldelsen, noe som naturligvis er det rene vas. Filmen er nesten like dialogspekket som "Before Sunrise" og har neppe mer enn et minutt med "kjønnsorganer i bevegelse" til sammen. Hadde det vært omvendt, ville vi kunnet begynne å snakke om homseporno.

Han avslutter med å fortelle at han ikke har noe imot homofile, og det er jo sikkert interessant for hans venner og kjente - men kanskje ikke for de fleste andre.

Men dette betyr vel at folk har ulike forutsetninger for å få noe ut av filmen. Hvis du blir svimmel og uvel av å se homsesex i noen sekunder, kan det hende du ikke får med deg alt denne filmen har å by på av innblikk i menneskelige relasjoner. For oss andre var filmen et hyggelig bekjentskap.

No comments:

Post a Comment