Monday, July 18, 2011

Hvorfor er det bare mannlige skuespillere jeg ser ofte?

Collectorz.com har gitt meg en (for meg) interessant statistikk over filmer jeg har sett. Den viser blant annet hvilke skuespillere jeg har sett i flest filmer. Ikke overraskende seirer Woody Allen i den konkurransen - jeg har sett 26 filmer med ham. (Antonio Banderas og Harrison Ford deler andreplassen med 16 filmer hver.)

Men blant de 20 på topp er det bare en kvinne - og hun kan nok dessuten takke Woody Allen for plasseringen. Jeg har nemlig sett 12 filmer med Mia Farrow. Blant topp 40 er det noe bedre, med også Meryl Streep, Marilyn Monroe, Julianne Moore, Susan Sarandon og Cate Blanchett.

Men likevel: hvorfor er det så få kvinner på toppen? Riktignok ser jeg en god del homsefilm på Skeive Filmer og sånt, men skuespillerne der dukker sjelden opp i et titalls filmer.

Er det slik at det er flere mannlige skuespillere enn kvinnelige på rollelistene? Tar databasene (som imdb) med flere menn? Eller er det slik at kvinner har "raskere omløpshastighet" - altså at de blir "avdanket" raskere enn menn? Eller noe annet? Eller "all of the above"?

Det er for øvrig INGEN kvinnelige regissører blant de 40 regissørene jeg har sett flest filmer av, men det skyldes åpenbart at de fleste regissører er menn.

Hvordan ville listene sett ut for de filmene du har sett? Ville de også hatt dårlig med kvinnelige skuespillere og regissører på topp?

No comments:

Post a Comment