Monday, July 18, 2011

Film: Et rom med utsikt

Cinemateket i Oslo viser filmer etter publikums ønsker i sommer, og en av filmene de viser er heldigvis fantastiske A Room with a View (Et rom med utsikt).

Jeg pleier å kalle den "verdens beste film", og mener det alvorlig. Men det betyr sannsynligvis det samme som "yndlingsfilm". At det er yndlingsfilmen min merket jeg godt når jeg så filmen igjen i går - tittelsekvensen med lister over skuespillere fikk meg til å glede meg til å se de enkelte igjen, og jeg begynte å humre og le nesten før handlingen begynte - idet Charlotte Bartlett og Lucy Honeychurch (spilt av fabelaktige Maggie Smith og Helena Bonham Carter) begynner å klage på hotellrommet sitt. I det hele tatt er Maggie Smith ubetalelig gjennom hele filmen, men det er jammenmeg mange av de andre skuespillerne også, som Simon Callow, Denholm Elliott og Daniel Day-Lewis. Og naturligvis min yndlingsskuespiller gjennom alle tider, Rupert Graves.

Filmen er lett, men setter gjennomgående konvensjonene opp mot livlig spontanitet, med filmens velkjente nakenbad som naturlig høydepunkt.



Og så er nå både Firenze og den engelske landsbygda vakker, da, og fint akkompagnert av Puccini.

Har du ikke sett denne filmen i det siste, så skam deg!

No comments:

Post a Comment