Tuesday, March 01, 2011

Ukas iPad-app: Byline

Det er en iPad-app som jeg foreløpig bruker mer enn alle andre: Byline.

La meg forklare. Jeg er glad i rss-strømmer. Jeg følger en hel rekke blogger og nyhetssteder ved å lese nyhetsstrømmene deres i Google Reader. Ikke minst er mye av arbeidet med bloggen Homonytt fra hele verden basert på lesing av rss-strømmer av ulike slag. Men når jeg først sitter ved en PC har jeg jo ofte viktigere ting å gjøre enn å lese nyheter på Google Reader...

Det er der Byline kommer inn i bildet. Byline har den geniale egenskapen at den laster ned til min iPad innleggene som ligger i Google Reader. Ikke bare det, den cacher til og med nettsidene "bak" innleggene. Hvilket betyr at jeg i ro og mak, uten adgang til internett, kan bla meg gjennom disse på iPaden, og markere hvilke jeg vil se nærmere på senere. Når Byline så kommer på nett igjen, synkroniserer den seg med Google Reader så Google Reader får vite hva jeg har lest, hva jeg har markert og så videre.

Altså: rett og slett løsningen for alle som vil ha tilgang til Google Reader på steder de ikke har internettilgang, som på t-banen...

Joda, jeg ville ha klart meg uten (det har jeg gjort i nærmere 40 år), men den gjør hverdagen en liten smule enklere.

No comments:

Post a Comment