Sunday, January 16, 2011

Min logo for Wikipedia har fylt ti år

I går fylte Wikipedia 10 år, og det gir meg en unnskyldning til å mimre litt igjen om den første Wikipedialogoen. Jeg laget den egentlig til en konkurranse for ny logo til Nupedia, en forgjenger til Wikipedia, i 2000. (Logo ideas (arkivert side))

First Wikipedia logo

I Wikipedias artikkel om Wikipedias logoer står det at Jimmy Wales først valgte å ha et amerikansk flagg som logo, men at han senere valgte en logo fra Nupediakonkurransen, og han valgte min. Logoen ble stående i åtte måneder, sies det, men jeg har ikke klart å finne nøyaktig dato for når den ble brukt første gang. Opplysningene i artikkelen kan tyde på at det var i mars.

Selv om logoen dokumenterer med all tydelighet at jeg hadde begrensede grafiske ferdigheter, så er jeg ganske stolt av selve ideen: den er en sirkel, med to streker som deler den opp til noe som likner (eller er ment å likne) på en N. Og den er fylt med tekst fra matematikeren og forfatteren Lewis Carrols (Charles Dodgsons) "Euclid and his Modern Rivals". Teksten er behandlet med "fisheye effect", så vi ser bare litt av den, men tekstutdraget er egentlig et utdrag fra innledningen, hvor Carrol unnskylder seg for at han behandler geometri med humor:

"In one respect this book is an experiment, and may chance to prove a failure: I mean that I have not thought it necessary to maintain throughout the gravity of style which scientific writers usually affect, and which has somehow come to be regarded as an ‘inseparable accident’ of scientific teaching. I never could quite see the reasonableness of this immemorial law: subjects there are, no doubt, which are in their essence too serious to admit of any lightness of treatment – but I cannot recognise Geometry as one of them. Nevertheless it will, I trust, be found that I have permitted myself a glimpse of the comic side of things only at fitting seasons, when the tired reader might well crave a moment’s breathing-space, and not on any occasion where it could endanger the continuity of the line of argument."

Er ikke det et fint sitat?

Logoen ble altså Wikipedias logo i bare åtte måneder. 20. november 2001 skrev Larry Sanger:

I and a few other people have been thinking lately that, while it
certainly has its quirky charm, the present Wikipedia logo isn't quite
right. For one thing, it would be a good idea to include the word
"Wikipedia" and possibly also the words "The Free Encyclopedia" as part of
the logo.

[...]

Of course, this isn't high priority. We could easily go on living with
the present logo. A new logo might just be a nice little improvement.

Quirky charm - det er da litt søtt. Men jeg ville nok sagt meg enig i at den "isn't quite right". For eksempel ville jeg nok ikke forsøkt å utforme logoen til en N hvis jeg laget en logo til Wikipedia istedenfor Nupedia...

Og hvor var så jeg i hele denne diskusjonen? Ingen steder. Jimmy Wales glemte å nevne for meg at han valgte å bruke denne logoen, og jeg kan tydeligvis ikke ha vært inne på Wikipedia i hele 2001. Jeg oppdaget ikke saken før jeg i 2009 litt tilfeldig fant en artikkel med mitt navn i. Men jeg husker naturligvis - og kan bekrefte - at jeg sendte inn denne logoen til logokonkurransen... :-)

No comments:

Post a Comment