Friday, December 31, 2010

Årets filmer i 2010

Jeg har sett 96 filmer i 2010. Av disse er bare 15 fra 2010, så det er naturligvis et spinkelt grunnlag å kåre årets beste film på. Men likevel: den beste filmen fra 2010 som jeg har sett så langt er:

Pappa kom hem

Pappa kom hem er Stein Elvestads vakre road movie-dokumentar om Cornelis Vreeswijk, om hans sønn og forholdet mellom dem. Bør ses.

Pappa kom hem er også en av de beste filmene jeg i det hele tatt så i 2010 - den æren deler den med Marty, Miss Kicki og Invictus. Marty er en fantastisk sjarmerende Hollywoodfilm fra 1954, Miss Kicki er Håkon Lius spillefilmdebut som foregår i Taipei og har en strålende Pernilla August i en av hovedrollene. Og Invictus er naturligvis filmen om Nelson Mandela og rugby.

Litt totalt uinteressant informasjon: Av de 96 filmene jeg så i 2010, var 54 fra USA, 7 fra Storbritannia og 6 fra Norge. Dessuten så jeg filmer fra Frankrike, Tyskland, Australia, Ungarn, Japan, Spania, Sovjetunionen, Brasil og Sverige. Og så er det sikkert noen jeg ikke har registrert land på. Av mystiske årsaker er den skuespilleren jeg har sett (og hørt) mest i 2010 Wallace Shawn (Capitalism: A Love Story, Toy Story 3 og The Curse Of The Jade Scorpion). Og den eneste regissøren jeg har sett mer enn én film av i 2010 er Woody Allen... (All denne informasjonen er kun et tastetrykk unna i Collectorz.com Movie Collector.)

Og nå ser jeg fram til Gøteborg Filmfestival i januar!

No comments:

Post a Comment