Friday, August 13, 2010

Billettbestilling på nett - med flere stopp

De siste dagene har jeg puslet med å bestille en flybillett på nett, og det har ikke vært så lett. Utgangspunktet var enkelt: jeg vil til San Diego ei ukes tid i november, og vil også se San Fransisco og New York såvidt på tilbakeveien.

Det å finne en billett som passet meg, var ikke så vanskelig. Av en eller annen grunn kom jeg fort borti United Airlines amerikanske nettsider hvor det er mulig å søke ikke bare etter enveis- eller tur/retur-billetter, men også "multicity". Den fant greit gode alternativer til cirka tusenlappen. (Jaja, tusen dollar altså, ikke NOK.)

Så var det vel bare å bestille? Neida. Alt gikk greit helt til kredittkortinformasjonen skulle skrives inn. Da skulle UA også ha en adresse, som måtte samsvare med adressen kredittkortet tilhørte - samtidig som UA insisterte på at landet skulle være "United States". Alt annet var mulig å endre, bare ikke landet. Og siden mitt postnummer i Norge ikke samtidig er et godkjent ZIP-nummer i USA, klaget nettsiden naturligvis også over det.

Jeg følte ikke for å eksperimentere med "hvite løgner" i billettbestillingen, så jeg prøvde isteden noen andre av UAs nettsider - for eksempel den britiske og den tyske. Samme resultat - UA insisterte på at adressen skulle være hhv. britisk eller tysk. Og nei, United Airlines har ingen norsk nettside.

Flere gode ideer? Jeg prøvde Wideroes flysøk, men den takler visst ikke mer enn tre "legs", mens min flybillett jo krevde fire. Det samme med SAS. Hos Austrian fant jeg reisen min, men når jeg skulle bestille, ba nettsiden meg ringe et ikke-norsk nummer. Jeg droppet det.

Løsningen ble til slutt Orbitz, hvor jeg både kunne finne fram flyturen og bestille den - og endelig bli kvitt pengene mine.

Det enklere alternativet ville naturligvis vært å ringe et reisebyrå - eventuelt å ringe flyselskapene direkte og høre hva de fikk til. Men med dagens gebyrnivåer for menneskelig kontakt, har jeg lyst til å klare ting på nett. Og når jeg først har funnet reisen, har den på skjermen og er fornøyd med prisen - hvorfor skal det da være så vanskelig å bestille den?

No comments:

Post a Comment