Monday, January 18, 2010

Ukas sjokolade: Bailey's with Mint Chocolate

En blogg bør ha en jevn strøm av innlegg, og en måte å sikre det på er å ha faste ”spalter”, slik jeg har med morsomme sitater på lørdager og ukas bilde på onsdager. En blogg kan også med fordel handle om ting som bloggskriveren har spesiell kompetanse på, noe han allerede bruker mye (kanskje altfor mye?) tid på. Så hvis jeg skal ha en ny fast spalte, hva er mer naturlig enn å ha en spalte med tittelen ... ”Ukas sjokolade”?

Jeg er nemlig relativt dyktig til å orientere meg i jungelen av ulike sjokolademerker, og er ikke vanskelig å be når det gjelder å prøve nye produkter. Faktisk motstår jeg til stadighet fristelsen til å være måteholdende på sjokoladefronten. Dermed er jeg optimistisk og tror at jeg skulle være i stand til å holde i gang en ukentlig spalte innen dette området av gastronomien. Og hva er vel bedre enn å starte hver mandag morgen med en sjokoladebit?

Det passer også godt med et noe forsinket nyttårsforsett - jeg skal spise minst like mye sjokolade i 2010 som i 2009!

Ok, så her starter vi:

Ukas sjokolade er Bailey's with Mint Chocolate (eller: "Baileys Original Irish Cream Liqueur with a hint of Mint in Dark Chocolate Truffles" for å ta den lange versjonen).



Dette er kuler av deilig mørk sjokolade, med fyll av Baileys med et hint av mintsmak, som det heter. "Hint" er riktig - det blir ikke After Eight av dette selv om mørk sjokolade og mint kobles. Og fylla er fast nok til ikke å renne utover hele selskapet dersom man spiser kulene i mer enn ett bitt.

Kulene er nok gode til kaffe, men helt uegnet til å dyppe i kaffen. Jeg kan i det hele tatt ikke helt se for meg hva man skal gjøre med disse kulene uten å spise dem for seg selv - de må klare seg på egne ben.

Kulene har en diameter på kraftige 2,8 cm, så her får du en solid dose sjokolade - faktisk 13-14 gram pr kule. Det er i overkant, det er ikke en sjokolade du spiser "litt til" og "bare litt til" av... Snarere blir det ofte til at jeg tenker meg om og finner ut at jeg ikke vil ha riktig så mye sjokolade akkurat nå. Kulene er også mektige, må vite. (Survival tip: Ha alltid andre sjokolader i bakhånd, slik at du kan spise noe når du ikke er SÅ sulten.)

Men er dette egentlig en sjokolade som er laget for å få fram en strålende smak, eller for å få nok et produkt i sortimentet for å utnytte Baileys-merkevaren? Jeg tipper at det var lite rom for å bytte ut Baileysen med noe annet dersom den ikke passet så godt. Og jeg lurer så smått på om Baileyssmaken ikke tross alt er litt for dominerende her.

Så til poenggivning. Jeg tror jeg holder meg til den hederskronede skalaen fra 0 til 10, og da havner denne på en sterk 7er, etter litt trekk for den lite småspisevennlige størrelsen på kulene.

Fasit:

No comments:

Post a Comment