Saturday, January 02, 2010

Norges beste politiske blogg?

Svein Tore Marthinsen kårer fortsatt Norges beste politiske blogg. Og (surprise, surprise!), bloggen du leser nå har klart å karre seg helt til "finalen". Men i den konkurransen vil den stå i stor fare for å ryke ut i januar, da de ti bloggene med færrest stemmer strykes. Stem ved å gå inn i bloggen og kikke i høyremenyen.

Marthinsen har satt opp sju kriterier for en god blogg i denne sammenhengen:
1) Bra frekvens på bloggingen. Helst daglig, men minumum ukentlige oppdateringer. Men frekvensen bør ikke være så høy at det går ut over kvaliteten.
2) God språkføring.
3) Substans. Bloggen bør tilføre oss noe . Helst elementer som man finner ingen eller få andre steder.
4) Mange av blogginnleggene bør være politisk relaterte. Kanskje bør 50 prosent være et rimelig kriterium.
5) Åpne for dialog.
6) Få fram personligheten. Bloggen bør i en viss grad ha en personlig vri som gjør at leserne, i alle fall til dels, blir bedre kjent med personen bak.
7) Ikke anonym. Det bør opplyses hvem personen bak bloggen er.


Skal jeg vurdere min egen blogg ut fra dette, vil jeg si at jeg skårer bra på frekvens, ok på språkføring, noenlunde på substans (ihvertfall innen homopolitikk skriver jeg av og til ting som ikke finnes andre steder), bra på andel politikk (ihvertfall til tider), bra på dialog (selv med Nina Karin Monsen), ok på personlighet og veldig bra på ikke å være anonym. Men det finnes rikelig med andre blogger der ute som inneholder flere og mer tankevekkende og grundig bearbeidede innlegg, så jeg er veldig godt fornøyd med å ha hengt med så lenge...

No comments:

Post a Comment