Tuesday, January 12, 2010

Norges 96 byer

Ifølge Wikipedia har Norge for tida 96 byer. De fleste vil nok si at det er overraskende mange. Når da i tillegg hver by vil ha (minst) ett universitet, kan det bli interessant...

Nåvel. Det er opp til hvert enkelt tettsted om de ønsker å kalle seg by, så lenge de kan påstå å ha 5000 innbyggere og "bymessige" servicefunksjoner. Her er lista over alle Norges byer. Jeg har satt kryss ved de jeg har besøkt. (Lista er forsøksvis sortert etter størrelse, men det er mulig jeg gjorde noe feil et sted.)

Kolvereid
Otta x
Fagernes
Brekstad
Vardø
Tvedestrand
Åndalsnes x
Honningsvåg x
Leknes
Måløy
Farsund
Stokmarknes
Skudeneshavn
Kirkenes x
Rjukan
Fosnavåg
Lyngdal
Finnsnes
Svolvær
Sauda
Brønnøysund x
Risør
Sortland
Vadsø x
Odda
Ulsteinvik
Kragerø
Sandnessjøen
Mysen
Flekkefjord
Jørpeland
Fauske
Lillesand
Holmestrand
Kopervik x
Hammerfest x
Verdal
Svelvik
Florø x
Notodden
Levanger
Førde x
Namsos
Mosjøen
Egersund
Grimstad x
Mandal
Stjørdal
Stord
Kongsvinger x
Steinkjer
Drøbak x
Askim
Elverum x
Alta x
Narvik
Hønefoss x
Kristiansund x
Åkrehamn
Bryne
Mo i Rana
Horten
Gjøvik x
Kongsberg
Molde x
Harstad
Lillehammer x
Halden x
Larvik
Ski x
Hamar x
Bodø x
Tønsberg x
Tromsø x
Arendal
Kristiansand x
Moss x
Haugesund
Sandefjord x
Ålesund
Brevik
Langesund
Stathelle
Hokksund
Porsgrunn
Skien x
Sarpsborg
Drammen x
Trondheim x
Fredrikstad x
Bergen x
Sandnes
Stavanger x
Sandvika x
Lillestrøm x
Oslo x


Jeg har altså kun vært i 38 av Norges 96 byer. Men jeg synes egentlig 38 byer burde holde...

No comments:

Post a Comment