Sunday, January 03, 2010

Google Wave revisited

For en drøy måned siden skrev jeg et innlegg om Google Wave, hvor jeg skrev at "jeg venter med spenning på at produktet utvikles videre".

Det gjør jeg forsåvidt fortsatt, men jeg har forstått at det ikke først og fremst er Google som skal gjøre det. Wave tillater to svært kraftige bruksmåter som bare venter på at kreative folk skal ta dem i bruk: roboter (bots) og utvidelser (extensions).

Roboter er datastyrte "deltakere" i diskusjonen. I praksis vil dette si at det er småprogrammer som gjør helt bestemte ting med innholdet i waven. Et eksempel på en noe sær tjeneste som likevel viser litt av kraften er IMDBotty (imdbotty@appspot.com). Hvis denne roboten deltar i din wave, vil den erstatte alle lenker til filmer i IMDB-filmdatabasen med en sak som viser tittelen, ratingen i IMDB og de viktigste skuespillerne - samt filmplakaten. Tilsvarende kan man tenke seg tjenester som legger til (oppdatert) beløp i norske kroner hver gang beløp oppgis i andre valutaer. Og Google har allerede demonstrert (men ikke lansert) en oversetter som oversetter alt som skrives i andre språk til ditt språk.

Altså: kun eventuell mangel på fantasi setter begrensningene for hva disse kan gjøre. Mer sært: det finnes allerede en bot som snur all tekst i waven opp ned (flippy-wave@appspot.com) eller som er psykolog for deg (elizarobot@appspot.com).

Utvidelser kan være mer omfattende og kan inneholde nær sagt hva som helst - for eksempel finnes allerede et Sudokuspill og en Twitterapplikasjon. Disse blir liggende som en "boks" inne i waven uten å påvirke innholdet for øvrig.

Siden mitt forrige innlegg har jeg altså kommet fram til at det ikke er Google Wave som ikke er ferdig, men det er alle tilleggene som ikke har kommet i sin fulle bredde enda. For eksempel virker foreløpig ikke RSSyBot (rssybot@appspot.com), men når den fungerer vil man kunne ha følge en rss-strøm som en egen wave, slik at man får opp melding om nye meldinger sammen med meldingene om andre hendelser i wavene.

Til slutt: etter hvert vil nok Wave være noe jeg sjekker flere ganger om dagen, men foreløpig er det ikke det. Kan jeg få beskjed fra Wave når det skjer noe der? Vel, inntil videre er letwavetalk@appspot.com den beste løsningen jeg har funnet. Ved å legge denne til både Waven jeg vil følge og til GoogleTalk, får jeg melding i GoogleTalk hver gang noe nytt skjer i waven. Tilsvarende løsning finnes for epost.

No comments:

Post a Comment