Saturday, January 23, 2010

Bloggen 5 år – Det beste fra 2005-2006

23. mai 2005 skrev jeg det første innlegget i denne bloggen. For å markere femårsjubileet vil jeg skrive fem innlegg (ett hver måned) som tar for meg hvert av de fem årene.

Det tredje innlegget handlet om homopolitikk - nærmere bestemt homofile i kirken. Senere har det blitt riktig mange innlegg om dette temaet også. Jeg skrev også om homofili i skolen, Europride, homofile i Forsvaret og felles ekteskapslov.

Selv om bloggen var ment å være en privat blogg, kom naturligvis min jobb som pedagog inn innimellom. For eksempel i det ganske morsomme (synes jeg) innlegget Gud - en dårlig pedagog? eller i innlegget Den nye Clemet-skolen skaper flere vinnere. Allerede det andre innlegget i bloggen handlet om misbruk av matematikk i media, og det har vært en av flere røde tråder i bloggen.

Min idé med såkalte blog metrics synes jeg fortsatt er en artig sak.

Min kunstinteresse viste seg tidlig i bloggen. For eksempel i innlegg om Bergen Kunstmuseum. I starten blogget jeg også om filmer jeg så i denne bloggen (f. eks. Sommerstorm), men dette har jeg senere flyttet over i Bjørn's blog.) Og så ble det mye fotball.

Nakenløpet på Roskilde har det ikke vært så skrekkelig mange innlegg om, men likevel betydelig antall sidevisninger. Det er nok samme effekt som at det suverent mest sette bildet blant de jeg har lagt ut på Flickr er Nude boys sculptures (over 18.000 treff).

Generell politikk har det vært en del av, og i disse tider er det litt vemodig å se innlegget Brakvalg! som kommenterte valgresultatet i 2005.

Det mest påfallende når jeg nå ser på det første året av denne bloggen er likevel hvor sjelden jeg skrev innlegg - det kunne gå en måned mellom hvert innlegg til tider. Når jeg nå på fem år har passert 1000 innlegg med god margin, betyr det at frekvensen har tatt seg opp en hel del etter hvert...

No comments:

Post a Comment