Tuesday, December 15, 2009

Sære, situasjonsbestemte reflekser

Når noe strammer ubehagelig rundt halsen min og jeg skal sette meg, tar jeg høyrehånda inntil brystkassa.

Jeg tenkte ikke over denne reflekshandlingen før jeg i helga var på et 50-årslag hvor dresskoden for menn var sløyfe. (Kvinner måtte ha hodeplagg.)

Jeg har aldri brukt sløyfe før i mitt liv. Altså: alltid når jeg har hatt noe ubehagelig stramt rundt halsen har det vært et slips, og derfor har jeg utviklet en refleks for å holde slipset inntil kroppen (og dermed unna maten, vinglassene etc) når jeg setter meg. Bevegelsen føltes med ett mer unaturlig når jeg merket at det faktisk ikke var noe slips å holde på plass.

Noe litt liknende er den nøye innlærte refleksen å se til venstre før man begynner å gå over gata. Den er jo direkte livsfarlig i enkelte land.

Har dere flere eksempler på sære, situasjonsbestemte reflekser?

No comments:

Post a Comment