Thursday, October 22, 2009

Slutt på diskriminering av homofile i Svenska kyrkan

Kirkemøtet i Svenska kyrkan har bestemt at de (nesten) skal slutte med å diskriminere homofile, leser jeg i Aftenbladet. Nå skal også homofile få kirkebryllup. Unntaket er hos prester som insisterer på å fortsette med diskriminering.

Dette er gode nyheter. Og det virker rimelig å tro at tilsvarende vedtak vil komme i Norge innen få år. Det er viktig for mange av kirkens medlemmer, ikke minst for de som er homofile og som ønsker en slik ramme rundt livets vakreste dag.

Gratulerer, Sverige!

2 comments:

  1. Martin11:30 PM

    "Unntaket er hos prester som insister på å fortsette med diskriminering"....

    Fint å se at du har respekt for andres tro og verdier....

    ReplyDelete
  2. Hei, Martin!

    Er det ordet "insisterer" som opprører?

    Naturligvis spissformulerer jeg meg. Jeg forstår at disse prestene - og mange andre både i Norge og Sverige - mener at det er riktig å diskriminere på dette området. Så jeg ser at ordet "insisterer" kan være å legge for lite vekt på trosgrunnlaget. Kanskje jeg burde skrive at "Unntaket er hos prester som ut fra sin tro mener at det er riktig å fortsette med diskriminering".

    ReplyDelete