Monday, October 26, 2009

Shanghai

Det slår meg at jeg har glemt å blogge her om sommerens opphold i Shanghai - bortsett fra et innlegg om solformørkelsen. Ikke bra.

På vei til Taiwan var jeg 95 minutter i Shanghai, og det var i minste laget. Men på tilbaketuren fikk jeg noen dager i byen. Det var en hektisk og veldig varm by, med hysterisk mange folk som jobbet med å lokke turister som meg inn på butikker med "watches, iPhones..." (Det funket for øvrig fint å ta mobilen opp av lommen og holde den mot øret - jeg ble ikke plaget så lenge jeg lot som jeg snakket i telefonen...) Men byen hadde da et strålende museum og noen andre severdigheter som var mildt interessante.

IMG_4591

Shanghai History Museum besto ikke av noe særlig med originale artifakter, men derimot med en del tablåer som viste byens historie. Av og til er det faktisk helt greit å slappe av med nylagede kopier som folk til og med kan ta på.

Men høydepunktet var utvilsomt Shanghai Museum, som noen påstår er verdens nest beste museum for gamle kinesiske kunstskatter (National Palace Museum i Taipei er naturligvis hakket mer imponerende). Siden jeg ikke hadde ordnet meg med noen guidet tur ble jeg stående omkring en time i kø i varmen ute før jeg kom meg inn, men det var verdt ventingen. Samlingene av jade, bronse, jern osv var flotte.

IMG_4607

IMG_4632

IMG_4650

IMG_4658

Men nå som jeg har sett dette museet tror jeg ikke at jeg setter kursen for Shanghai igjen med det første - derimot blir det en ny Beijingtur til våren.

No comments:

Post a Comment