Tuesday, September 22, 2009

Oslo Kulturnatt

Jeg er veldig fornøyd med å bo i Oslo. En av de store fordelene med å bo her, er at det alltid foregår noe. Utvalget av kinoer, filmfestivaler, musikkfestivaler, kunstgallerier, restauranter og så videre er begeistrende stort.

Av og til har Oslo kommune arrangementer for å minne oss om dette. "Turist i egen by" er et slikt arrangement. På fredag var det "Kulturnatt" - hvor en mengde av byens attraksjoner holdt åpent utover kvelden, med gratis inngang, og med utallige minikonserter, foredrag og så videre.

Tidligere år har jeg vært på kunstvandring i Stortinget, på spøkelsesvandring på Akershus slott, på Høstutstillingen og en del andre ting. I år fikk jeg med meg "åpen båt" på Christian Radich. Dette var to opplevelser i ett: i tillegg til å oppleve skipet, fikk vi musikkopplevelser og en liten innledning om historien.

Å være på Christian Radich i havn var en utfordring for fantasien. Det var solskinn, det var vakre og kjente omgivelser (med Akershus festning og Rådhuset i nærheten) og viktigst: skipet lå i ro. Jeg prøvde å forestille meg hvordan opplevelsen kan være ute på havet når det begynner å blåse opp, men maktet det nok ikke.

DSC00115

Jeg prøvde for øvrig også å komme meg med på en tur opp på taket av Rådhuset, men det var fullt. Bedre lykke neste gang.

Min oppfordring: sett av kvelden neste gang det er kulturnatt i Oslo - det er gøy å gradvis bli bedre kjent med byen, historien og kulturen.

No comments:

Post a Comment