Friday, September 11, 2009

Kvelden før kvelden før kvelden før kvelden

Det drar seg mot valg. Nå er det intens valgkamp i et døgn til, og så er det over. To partilederdebatter (NRK og TV2) og en masse arrangementer gjenstår for partiene. Jeg for min del satser på å se debattene, og skal i tillegg stå på stand noen timer på lørdag. Og søndag og mandag blir det å sørge for at valget går riktig for seg i et valglokale nær meg...

Aftenbladet med flere melder at forhåndsstemmegivningen har vært bedre enn noen gang: før den siste dagen med forhåndsstemmegivning var det 622.001 avgitte stemmer. (Jeg angrer selvfølgelig på at jeg har forhåndsstemt - tallet 622.000 ville vært mye kulere.) Og Svein Tore Marthinsen har analysert og analysert, og kommet fram til at 88-81 i borgerlig favør ser ut til å være ståa akkurat nå.

Og nesten like viktig; kun 41 av disse mandatene kommer til FrP, så V+KrF+H ser ut til å komme over det andre hinderet Sponheim skisserte fram mot en borgerlig regjering, nemlig at V+KrF+H blir større enn FrP. (Det første hinderet var naturligvis at de "rødgrønne" ikke skulle få flertall.)

Det blir en spennende innspurt!

No comments:

Post a Comment