Sunday, September 27, 2009

Flyplasser å glede seg over

VG skriver om en kåring av verdens beste flyplasser, som endte med denne rekkefølgen:

1. Incheon International Airport
2. Hong Kong International Airport
3. Singapore Changi
4. Zurich
5. Munchen
6. Kansai
7. Kuala Lumpur
8. Amsterdam
9. Centrair Nagoya
10. Auckland
(de jeg har vært på har jeg satt i kursiv)

De beste flyplassene er opplagt de hvor du raskt får gjort unna formalitetene og deretter har et rikt tilbud av butikker, serveringssteder og helst andre aktiviteter som du kan korte ventetida med. Det er ingen tilfeldighet at det ikke er USAnske flyplasser på denne lista - i USA domineres flyplassene av de voldsomme sikkerhetstiltakene.

Singapore og Hong Kong er flotte flyplasser. Det er heller ikke overraskende at Amsterdam er på lista - de har jo for eksempel utstilte bilder fra Rijksmuseum. Jeg vil tippe at Chiang Kai-shek-flyplassen i Taipei også snart havner på topp 10, når National Palace Museum-filialen på flyplassen åpner. Ellers må jeg si det er altfor mange flyplasser som Oslo Lufthavn Gardermoen: med en del taxfree-butikker, men ikke noe særlig mer.

En del flyplasser er jo også visuelt vakre, og det er en fordel. Her er et par bilder fra Hong Kong og Shanghai. Jeg skulle gjerne også hatt bilder fra flyplassen på Mauritius, hvor selv toalettene tydeligvis hadde hatt en ivrig og dyktig interiørarkitekt...

IMG_4499
Hong Kong

IMG_4764
Shanghai

Men mens vi er i gang: hvilke norske flyplasser er til å leve med? Jeg setter en ørliten knapp på Tromsø lufthavn - de har i det minste en liten pub med særpreg. Men ellers er det langt mellom de gode flyplassopplevelsene...

No comments:

Post a Comment