Friday, August 07, 2009

Ta bokdelingsdebatten!

Vanlig rutine: jeg kjøper ei bok, leser den og setter den i bokhylla. Der blir den stående i årevis, inntil jeg flytter eller må rydde plass til nye bøker. Da havner boka i ei eske i en bod.

Dette er standard for de fleste bøkene jeg kjøper. Unntakene er de bøkene som havner i bokhylla uten at jeg har tid til å lese dem og de (ytterst få) bøkene som jeg leser flere ganger.

Løsningen er bokdeling, eller bookcrossing som det er blitt hetende. I dette systemet slippes bøkene fri etter at du har lest dem, slik at de kan få oppleve nye lesere, rett og slett ved å legge den fra deg i det offentlige rom. Via nettstedet bookcrossing.com kan man følge boka videre.

Jeg har liksom ikke kommet i gang med å slippe fri bøker i stor stil. Men samtidig merker jeg at jeg ideologisk sett ser på meg selv mer som en bokleser enn som en boksamler, så det burde vært mulig å gi slipp på bøkene...

Hva med deg, kjære leser? Er du klar for å gi bøkene dine en sjanse til å finne en ny leser?

No comments:

Post a Comment