Saturday, August 08, 2009

Homoaldershjem i Norge?

"Sverige får homoaldershjem" melder LLH. Noe å tenke på for Norge også?

Jeg hører naturligvis allerede reaksjonene. Er ikke homofile og lesbiske som alle andre? Hvorfor skal de alltid skille seg ut? De mest fordomsfulle får sikkert også rare bilder i hodet sitt av hva slags fritidstilbud et slikt aldershjem skal ha.

En sentral bakgrunn er den store homofiendtligheten som har eksistert og delvis fortsatt eksisterer i samfunnet. Holdningene til homofili har heldigvis bedret seg i det norske samfunnet de siste åra, men det var for eksempel først i 1971 at homosexforbudet ble opphevet og først i 2009 at homofile fikk lov til å gifte seg. De som bor på aldershjem har altså levd det meste av livet i et samfunn med store fordommer mot homofile. Da er det ikke så rart at mange fortsatt bærer på fordommene.

Og et sentralt element i ordet "homoaldershjem" er ordet "hjem". Et aldershjem er et sted man flytter til for å bo der. For en homofil som har levd store deler av livet i et homonegativt samfunn, men som de siste par tiårene har opplevd å kunne være åpen om hvem man er, er det ikke særlig forlokkende å skulle flytte sammen med en gjeng mennesker med tildels store fordommer. Vil det innebære at man må inn i skapet igjen? At man ikke kan fortelle om sitt liv sammen med sin kjære når andre gjør det?

Mantraet fra homobevegelsen er naturligvis at man bør være åpen der man er, og at samfunnet vil endre seg gradvis. For akkurat denne gruppa tror jeg imidlertid at det vil være urimelig å kreve at de skal gå i bresjen nok en gang.

Homoaldershjem vil ikke være noen langsiktig løsning. Om førti år bør homoaldershjem være unødvendige. Og homoaldershjem er heller ikke for alle. Hvis Kim Friele flytter på aldershjem vil hun neppe la seg dytte inn i skapet men isteden oppdra sine nye samboere. Kanskje er det ganske få som vil oppleve tilværelsen på et homoaldershjem som mye friere og mer tolerant enn et annet aldershjem. Men de kan være mange nok til at det er plass til et homoaldershjem i Norge.

I det minste blir det spennende å følge erfaringene fra Sverige.

8 comments:

  1. Anonymous3:11 PM

    Det høres forlokkende ut, spesielt for oss som har nådd pensjonsalder og litt til. Jeg lever i enslig og ensom majestet, men skulle like å flytte på et hjem der det fantes likesinnede.

    ReplyDelete
  2. Anonymous3:15 PM

    Norge trenger ikke ett Homofilt Aldershjem
    Kom ett Homofilt par på aldeshjem skal
    paret sevsagt få dele rom



    JILL

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:21 PM

    Homoaldershjem :D

    Jeg fikk bilder i hodet jeg er redd jeg aldri blir kvitt.

    ReplyDelete
  4. Anonymous3:23 PM

    Jeg er ikke mot dette. Som Ap velger synes jeg det er viktig å sikre at alle får en god alderdom. Er homo selv og vet ikke om jeg ville vært på hjem med bare homofile, siden de fleste vennene mine er hetero, og jeg trives godt med heterofile. Men vil ikke skjule legningen min eller bli fordømt når jeg blir gammel. De eldre som opplever å ikke bli tatt på alvor som mennesker på sine eldre dager får en amputert alderdom, og de bør få muligheten til eget sykehjem, evt. egen avdeling der de møter likesinnede. Det er også viktig at ansatte som jobber med eldre viser respekt for enkeltmenneske og egenarten til hver enkelt.

    Mvh Kjetil HK

    ReplyDelete
  5. hva er neste et aldershjem kun for hvite? kun får asiatere?, kun for afrikanere? blir for dumt. kun for liberale? kun for sosialister?, kun hba med bifile skal vi lage en for dem også, kun for transer? intersant venstre er ikke fremmed for å skille mennesker. jepp lærer noe nytt hver dag

    ReplyDelete
  6. Unnskyld meg, men dette er virkelig det mest idiotiske forslaget jeg noen gang har hørt. Jeg er selv homofil og kunne aldri tenke meg å bo på et sykehjem forbeholdt homofile, jeg ville følt meg plassert i en bås om jeg bodde på et slikt sted.

    ReplyDelete
  7. Takk for mange kommentarer.

    JILL påstår at vi ikke trenger "homofilt aldershjem", men kommer ikke med noe alternativt forslag til hvordan de problemene jeg skisserer kan løses.

    Kjetil HK: Ja, innen jeg havner på aldershjem håper jeg absolutt at det er levelig der for homofile, så jeg vil også gjerne på et "vanlig" aldershjem.

    Darwin: Aldershjem kun for asiater? Hva mener du skulle være poenget med det? Mener du at fordommene mot asiater fortsatt er så store i Norge at det er tungt å være asiat på norske aldershjem? Det er mulig du har rett, men jeg tviler på det. Når det gjelder liberale og sosialister virker det nærmest som du bare ramser opp ulike grunner i samfunnet, uten å ha lest at jeg i innlegget har en begrunnelse for at nettopp homofile kan ha et behov.

    Joakim: Som jeg skrev, vil neppe alle føle noe behov for å bo på et slikt aldershjem. Hvis vi får ETT slikt aldershjem, kan det da heller ikke få plass til alle gamle homofile... Men alternativet kan altså være å bo et sted hvor et flertall av dine samboere ser ned på deg. Da kan det være greit med et alternativ.

    ReplyDelete
  8. Via Facebook har jeg dessuten blitt tipset om Sluttrapporten til LLHs eldreprosjekt, som kan være interessant å lese i denne sammenhengen.

    ReplyDelete