Thursday, July 23, 2009

Jeg har kjøpt Sony PRS-505

Endelig har jeg somlet meg til å kjøpe meg et lesebrett. Valget falt på Sony PRS-505. Den er forholdsvis rimelig (2690 kroner hos Digital Impuls og skal være vel så bra som PRS-700 som er dyrere.

Et argument mot et lesebrett som Kindle er at man da i for stor grad binder seg opp til en bestemt leverandør, med de ekle konsekvensene det kan ha.

Så langt har jeg ikke tatt meg bryderiet med å installere programvaren som fulgte med, for jeg har lest såpass mye om at Calibre er overlegen. Og så langt er jeg veldig fornøyd med Calibre - spesielt støtten for å lage ebøker av innhold på nettsider. Selv var jeg fornøyd leser av The Economist helt til jeg ble stresset av at jeg aldri rakk å lese et nummer før neste kom. Da er det artig å kunne - med et par museklikk - laste ned masse av innholdet fra Economist sine hjemmesider og lese dem i ro og mak på T-banen.

Bortsett fra dette finnes det jo tusenvis av gode bøker å lese gratis, for eksempel på Project Gutenberg. Og jeg planlegger å lese en del jobbrelaterte dokumenter på den, for å spare skogene våre litt. Men foreløpig har jeg ikke brukt penger på noen bøker til den - det får komme etter hvert.

Så fryktelig mye har jeg ikke lest enda - jeg kjøpte den for seks timer siden... :-) Jeg skal blogge om hvor fornøyd jeg er etter hvert.

No comments:

Post a Comment