Friday, July 31, 2009

Å be om unnskyldning for andres feiloppfatning

Alle medierådgiveres første bud når det stormer er "Legg deg flat!" Men å be om unnskyldning er en kunst. Man må faktisk vise at man har forstått at man har gjort noe galt, og beklage konsekvensene av det. Det "nest beste", nemlig å beklage at andre har misforstått hva man har gjort, er ikke godt nok. Det er vel så provoserende som ikke å beklage i det hele tatt.

Et artig eksempel på det siste ser jeg på CNN. Politimannen Justin Barrett har sendt en epost hvor han kalte Harvardprofessor Henry Louis Gates Jr. en "banana-eating jungle monkey". Han brukte ordene "jungle monkey" ialt fire ganger i eposten han elegant nok sendte kopi av til The Boston Globe. Når han skal prøve å beklage seg, sier han: "I am not a racist. I did not intend any racial bigotry, harm or prejudice in my words. I sincerely apologize that these words have been received as such. I truly apologize to all."

Altså: han tar ikke direkte selvkritikk på å ha brukt ordene "jungle monkey" om et medmenneske, mente ikke noe galt med det, men beklager at andre har tolket ordene feil og blitt støtt. (Hvilket gjør meg nysgjerrig på hvordan "jungle monkey" skal tolkes på en mer positiv måte.)

La meg si en gang for alle: Jeg mener ikke noe galt med noe av det jeg skriver i bloggen min, men hvis noen noengang skulle være så ignorante at de misoppfatter meg og dermed blir såret, beklager jeg det.

NA24 om Vallas beklagelser

No comments:

Post a Comment