Wednesday, July 15, 2009

Aardvark hjelper meg å finne Sony PRS-505 i Shanghai - og alt annet

Som nevnt i min engelske blog har jeg nettopp "oppdaget" Aardvark, en kul ny stille-spørsmål side. En slags intelligent Google...

Den fungerer slik at du stiller et spørsmål, og den prøver å finne et menneske som kan svare på det.

Eksempel:
Jeg spurte for noen minutter siden:
"Is there any shop in Shanghai selling the Sony PRS-505 digital book reader?" (og oppga "Shanghai" som stikkord)

Jeg fikk svar nesten med det samme:
"yes,you can buy it on Taobao, a website like ebay"

Jeg fulgte opp med:
"Thanks. Is it also available in any (physical) shops?"

og fikk svar noen minutter senere:
"I'm not sure. It needs to go and see. But I think it can be found in some Digital Squares, such as Cybermart or EGO or METRO CITY ..."

Altså ikke fulltreff når det gjelder å få et helt presist svar, men ganske bra (tatt i betrakning at hjemmesidene til butikkene i Shanghai stort sett er på kinesisk, så det blir ganske håpløst for meg å lete på egenhånd der. Og at jeg ikke har lyst til å bruke riktig all tida i Shanghai til å lete på måfå.

Og så trykket jeg "Resubmit", slik at Aardvark prøver å finne svar fra en person til - men der har jeg foreløpig ikke fått noe svar.

Anbefales!

No comments:

Post a Comment