Wednesday, June 24, 2009

Listhaugs råd til homofile

Helsebyråd i Oslo, FrPs Sylvi Listhaug, har kommentert homoparaden i Dagbladet: "For meg må homofile feste og feire når og hvor de vil, og mange har tydeligvis en voldsom trang til å markere seg. Men jeg tror ikke at det styrker saken deres når halv- og nesten helnakne folk danser rundt i Oslos gater. Når grasrota rundt omkring i landet får se slike bilder, bidrar det ikke til større toleranse."

For det første er det helt supert at Listhaug engasjerer seg i debatter om holdninger til homofile. Som helsebyråd har hun et stort ansvar for at helsevesenet skal være like godt for homofile som for andre, og da må fordommene som fortsatt finnes i helsevesenet systematisk motarbeides. Velkommen på banen!

For det andre: homofile er ikke en homogen gruppe - på samme måte som heterofile ikke er det. Det er heller ikke alt homofile gjør som er ment å "bidra til større toleranse" på kort sikt. Homoparaden er dels en fest, dels en markering av stolthet over å være synlige. 364 andre dager i året er de fleste homofile grå og kjedelige og blir borte i mengden - så kan det diskuteres om det bidrar til "større toleranse".

For det tredje er toleranse ikke et særlig høythengende mål. I ordet toleranse ligger at noen nærmest nedverdiger seg til å "tolerere" noen andre. Personlig ønsker jeg et samfunn hvor vi setter pris på det store mangfoldet, ikke et samfunn hvor flertallet "tolererer" enkelte minoriteter og ikke "tolererer" andre.

For det fjerde: når grasrota rundt omkring i landet får se bildene fra paraden i Oslo, er det helt sikkert også deler av grasrota som tenker "Oj, det så gøy ut - neste år skal jeg sørge for å være med!" Listhaugs "grasrota" er kanskje mer ensformet enn virkelighetens "grasrot" er?

For det femte: Jeg ønsker Listhaug noen festlige Skeive Dager. Og at hun får med seg mange arrangementer, for eksempel bokbad, debattmøter, konserter, kunstutstillinger. Paraden er ikke hele pakka.

(Og jeg kan glede Listhaug med at jeg - så ofte jeg får til - deltar i paraden i mine vanlige, relativt grå og kjedelige klær. Det er dels ut fra en tanke om nettopp å gjøre paraden mer mangfoldig - og naturligvis også ut fra en tanke om at årene hvor noen ville ønske å se meg hel- eller halvnaken kan være i ferd med å ebbe ut...)

No comments:

Post a Comment