Tuesday, May 19, 2009

Homopriser

I det siste har homofile markert seg ved sin motstand mot en prisutdeling. Det er ulike meninger om hvor lurt dette var – personlig mener jeg at det er naturlig å prøve å gjøre en innsats for å få litt anstendighet inn i en debatt som til tider flyter over av skjellsord, ikke minst fra prisvinnerens side.

Imidlertid bedrives det også utdeling av priser fra homofilt hold, og noen av disse er riktig så konstruktive. Selv har jeg vært involvert i arbeidet med LLHs lærebokpris, en pris som altså gir honnør til lærebøker som på en god måte oppfyller læreplanens mål når det gjelder homofili. Bakteppet for denne prisen er naturligvis at mange lærebøker har vært riktig ille på området, men istedenfor (bare) å rakke ned på de dårlige, har vi valgt å prise de gode.

I forbindelse med Skeive dager utdeles det alltid priser – jeg tror det er LLH Oslo/Akershus som har ansvaret for disse prisene. Siden det fortsatt er lenge til prisutdelingen, kan jeg komme med noen tanker i den forbindelse:

Jeg skulle ønske at man i år setter søkelys på arbeidet med å bedre forholdene for homofile innen skole, idrett, helse og så videre. Personlig synes jeg at Rosa kompetanse og prosjektleder Hanne Børke ville være verdige kandidater. Hennes/deres arbeid for å øke kompetansen om homofili innenfor helsesektoren har vært fabelaktig og en inspirasjon. Dette er skikkelig konstruktivt og målrettet arbeid. (Jeg har kun hatt en perifer rolle som medlem av styringsgruppa (eller hva det heter), og føler meg ikke inhabil.)

Homofobprisen kan lett bli en ”sutrepris”. Jeg håper sterkt at den ikke går til Nina Karin Monsen, som har fått rikelig med oppmerksomhet allerede. Hun er ikke den viktigste hindringen for at homofile har det bra her i landet. Det er mange instanser som har et ansvar for at ikke minst unge homofile får det lettere – som skoleeiere, skoleledere, lærere, helsevesenet, profesjonsforeninger osv. Mange av disse tar ikke ansvaret sitt. Å gi homofobprisen til alle Norges skoler blir for voldsomt, men det finnes sikkert blatante eksempler på grupper med ansvar som ikke tar ansvaret sitt, og som derfor fortjener en slik pris. (Selv om de sikkert ikke er homofobe, bare giddaslause.)

Og så håper jeg naturligvis, på vegne av min arbeidsgiver og mine kolleger, at det ikke er Norges lærerutdanningsinstitusjoner som får prisen…

No comments:

Post a Comment