Tuesday, May 05, 2009

Fritt Ord-møte

Dagbladet arrangerte en Fritt Ord-diskusjon i kveld før prisutdelingen. I panelet satt Benestad, Simonsen, Holt og Rossavik.

Arnfinn Nordbø innledet. Det er faktisk første gang jeg ser ham i levende live, og jeg ble helt varm om hjertet bare ved å se ham. Det må være en kolossal styrke i den gutten som har fått ham gjennom alt han har opplevd. Han snakket om Monsens "stygge omtale om homofile" og lurte på hvordan vi kan slå ned på mobbing i skolegården hvis vi samtidig skal prise Monsen.

Benestad gjorde seg tidlig bemerket med å påstå at det neste logiske skrittet etter den felles ekteskapsloven ville bli polygamiet.

Rossavik var opptatt av saksgangen i Stortinget - det er ikke sunt at slike ting blir vedtatt nesten uten debatt. (Hvor var alle disse menneskene som tror det ikke var noen debatt i forkant av ekteskapsloven?) Men samtidig slo han fast at Monsens stil "er helt fullstendig vanvittig". Og han slo også fast at hvis du virkelig skal gjøre noe med umoralen i samfunnet, må du begynne med de heterofile. Det sa Benestad seg enig i.

Guro Sibeko fikk ordet fra salen og mente at Benestad hadde anstrengt seg i debatten for ikke å være "slemmere" enn nødvendig. Benestad bekreftet at Monsen bruker et språk som han ikke ville ha brukt.

Når Torbjørn Urfjell spurte hva det er i Monsens skriverier som er "gjennomreflektert", svarte Rossavik at hun har en argumentasjonsrekke som henger sammen stort sett. Men han sa også at "Hun er jo vill".

Virker dette springende, så er det et ganske presist inntrykk av debatten. Debattantene sa ting de har sagt mange ganger før. Derfor gjør det vel ikke noe at jeg ikke har notert noe spesielt om hva Holt eller Simonsen sa. Og det var til tider uklart om de diskuterte Fritt Ord-prisen eller ekteskapsloven. Men det var nå litt moro lell...

Jeg har store ambisjoner om å kutte drastisk ned på antall innlegg om Nina Karin Monsen i månedene som kommer. I den grad jeg skal engasjere meg i diskusjoner om nåværende ekteskapslov, vil jeg prøve å gjøre det i direkte diskusjon med mennesker som klarer å diskutere "med folkeskikk"...

No comments:

Post a Comment