Saturday, May 23, 2009

Fortsatt Fritt Ord...

Debatten om Fritt Ord-tildelingen fortsetter. For noen uker siden handlet debatten om Fritt Ords noe snåle begrunnelse for sin pristildeling - nå handler debatten om hvorvidt det var lurt av homobevegelsen å engasjere seg mot pristildelingen.

Jeg tror jeg nøyer meg med å si at jeg er enig i alt Håkon Haugli sier om saken i et innlegg på Gaysir: Fritt Ord inntok offerrollen.

Jeg er ikke bekymret for konsekvensene av debatten. Jeg tror de fleste som fulgte den fikk med seg at Monsen hadde en uspiselig debattstil, og at det var rikelig grunnlag for å protestere på at en slik utskjelling som hun sto for skulle prises. Alle var skjønt enige om at Monsen skulle ha ytringsfrihet, men at det var forskjell på å ha ytringsfrihet til å sjikanere og å skulle prises for sin sjikane.

Men nå må vi komme videre og ikke fortsette å henge oss opp i Fritt Ord-saken. Vi fikk markert at prisutdelingen var uheldig. Det er nok å ta tak i, for eksempel i helse- og skolevesen. Og kjenner jeg LLH rett, er de nok på banen der også.

No comments:

Post a Comment