Tuesday, May 12, 2009

Cruise til Amsterdam

De siste dagene har jeg vært på cruise med RCCLs "Vision of the Seas" til Amsterdam.

Dette var mitt første cruise. Opplevelsen var reddet allerede før turen startet, for jeg reiste sammen med fem veldig hyggelige folk fra nær familie. Allikevel var jeg spent på hvordan selve cruiseopplevelsen ville arte seg - mens danskebåtturen til København handler om å komme seg på en behagelig måte fra A til B, må et cruise dreie seg om å ha det godt og gøy på båten. Ville ikke spesielt de to hele dagene til sjøs bli veldig lange?

Turen startet så ille som den nesten kunne - RCCL var totalt ute av stand til å håndtere innsjekkingen i den provisoriske cruiseterminalen på Filipstad, og vi sto halvannen time i kø for å sjekke inn. (Og vi hadde strengt tatt sjekket inn online på forhånd.) "Dataproblemer", fikk vi beskjed om. Forsåvidt kunne turen startet enda verre - på RCCLs hjemmesider lå det nemlig informasjon om at Sørenga var havna i Oslo. Vi måtte via Oslo Havns egne hjemmesider for å se at cruisehavna var flyttet til Filipstad.

Heldigvis slapp jeg den opplevelsen som andre i reisefølget fikk: å stå i kø utendørs i øsende regnvær.

I prisen på cruiset inngikk all maten. Når det er "gratis" mat frykter man alltid at det er vanskelig å få tak i den. Her fikk vi imidlertid frokost, treretters lunsj og treretters middag nesten uten merkbare køer, og i tillegg var det (bortimot) døgnåpen servering av pølser, hamburgere, pizzaer og pommes frites. Et krevende sted for en slankekur, altså. Maten var dessuten veldig god.

IMG_2889

Det var veldig behagelig å konstatere at det (nesten) aldri føltes trangt, til tross for 2000 passasjerer om bord. For eksempel var det alltid mulig å finne et stille bord til seks personer, selv når det var livemusikk i de største arealene. Blant de positive overraskelsene som jeg nok ville tatt i bruk hvis cruiset hadde vart lenger, var "card room", rett og slett et rom med masse brettspill og kortstokker og stilige firemannsbord med filt. På motsatt side av båten lå biblioteket, hvor man kunne sitte hvis man ville ha fred og ro - og hvor det også var bøker til utlån.

Jeg var også imponert over teatret, som hadde nesten 1000 sitteplasser. Her var det show hver kveld. I den andre enden av skalaen var det småarrangementer rundt om på båten hele dagen - for eksempel quiz, bingo og ulike typer kurs.

IMG_2937

Vi var voldsomt heldige med været - strålende sol flere av dagene. Og dagen i Amsterdam var utmerket - vi fikk med oss både kanaltur, Anne Franks hus og så pannekaker til lunsj, i tillegg til mye byvandring.

Å være innestengt på en båt fra torsdag ettermiddag til mandag morgen (bare avbrutt av ti timer i Amsterdam) høres kanskje ikke særlig fristende ut i utgangspunktet. Selv har jeg vært skeptisk - og enda mer til cruise av lengre varighet. Etter denne turen ser jeg ikke bort fra at det kan bli flere cruise på meg. Det høres litt avslappende ut å kunne vende tilbake til sin vante lugar hver kveld, og likevel kunne oppleve en ny by hver dag. Cruise i Middelhavet eller på Donau høres plutselig fristende ut. Men det er en fordel å være en gjeng som reiser sammen - jeg vil nok ikke finne på å reise på cruise alene...

Og RCCL må skjerpe innsjekkingsrutinene sine... Dessuten er norskkunnskapene der i gården ganske begredelige, men det kommer jeg tilbake til i et senere innlegg.

No comments:

Post a Comment