Sunday, April 05, 2009

Mine stolte forfedre

Nåja, overskriften er å overdrive, men denne helga har jeg fått "dilla" på slektsforskning.

Det startet med at jeg ville legge inn info om slekta mi på nett, og jeg fant fram til TribalPages, og opprettet en nettside der.

Så har det seg slik at jeg ikke får fylt inn noe på farssida før jeg kommer hjem i påsken og får sett på noen notater. Så dermed prøvde jeg å finne ut litt selv. Det viser seg å være en veldig artig sak. Det er to sentrale hjelpemidler som peker seg ut: Scannede kirkebøker og Folketellinger.

Det viser seg overraskende enkelt å nøste fram ganske mange opplysninger. Har man fødselstall til en person, kan man lete i kirkeboka etter en linje om dåpen til vedkommende. Da står også foreldrenes navn og ofte fødselsdatoene deres også - og til og med når de ble gift. Finner man ikke dåpen, kan man kanskje finne konfirmasjonen, cirka 14 år senere. Slik går det videre. Så kan man få hjelp fra folketellingene, som ofte gir utdypende informasjon eller kan bidra når folk har flyttet på seg.

Det må ha vært ganske annerledes den gang alle kirkebøker og folketellinger måtte leses ved personlig oppmøte...

Det eneste lille problemet jeg har funnet med TribalPages så langt er at de koster penger hvis man for eksempel vil ha backup av dataene sine, og at de dessuten ikke har fått støtte for vår nye ekteskapslov enda. Det innebærer at min ektemann framstår som kvinne i programmet, og det tar seg ikke helt bra ut. Men alt går seg vel til etter hvert...

No comments:

Post a Comment