Saturday, March 28, 2009

Screencasting

Inspirert blant annet av Tor Espen, en matematikklærer som har laget en del "screencasts" for sine elever (se dem på Vimeo), har jeg også begynt å pusle med det. Poenget er å kunne lage små videosnutter basert på ting du har på skjermen din og din egen tale - for eksempel til undervisning.

Tor Espen bruker det kommersielle programmet Camtasia, men det koster 300 dollar, så jeg tenkte jeg skulle prøve å finne noe billigere. Jeg valgte å prøve meg på ScreenToaster, et browserbasert system for å lage slike videoer.

Det programmet først og fremst kan gjøre er å "filme" det som skjer på skjermen din, og samtidig ta opp lyd fra en mikrofon. Du kan også legge på tale i etterkant. Så kan du laste filmen over i YouTube eller liknende etterpå.

Altså: svært begrenset med videoredigeringsmuligheter, kule lydeffekter, kryssklipping og så videre. Men begrensningene er også noe av det fine: strengt tatt er det ikke mulig å bruke særlig mye mer enn ti minutter på å lage en videosnutt på noen minutter. Man blir ikke fristet til å bruke resten av dagen på å finpusse. Så hvis du får et spørsmål på epost, blir dette et greit verktøy for å gi en forklaring der skrift alene ikke holder. (Og så kan du ta vare på svaret til neste gang, legge det inn i en wiki til glede for andre, og så videre.)

Her er et av mine første forsøk. Selve GeoGebra-arket har jeg laget tidligere, og det ligger i Geogebra wiki til fri avbenyttelse.



(Pass på å velge å se den i HD-modus.)
Lyden er ikke fantastisk og jeg kunne hatt fordel av å ha et manus, men som enkel forklaring fungerer det (tror jeg). Vannmerket "ScreenToaster" er naturligvis ganske skjemmende, men såpass får man tåle når det er gratis.

1 comment:

  1. Dette var bra! Kjekt at noen blir inspirert av meg...! Stå på!

    ReplyDelete