Saturday, March 14, 2009

Munch/Stenersen og Deichman

Jeg har vært nede i Kunsthallen og sett på konkurransebidragene til arkitektkonkurransene for nytt Munchmuseum (inkludert Stenersenmuseet) og nytt hovedbibliotek for Deichman. Det var masse folk, så jeg fikk ikke ro til å finne meg noen favoritter, men jeg fikk ihvertfall litt klarere for meg hva jeg ville legge vekt på hvis jeg kunne velge.

Jeg er jo på kort tid blitt veldig glad i den nye operaen. Noe av det som er flott med operaen er at du kan stå på taket og se utover fjorden. Du kan også se Ekebergåsen og inn mot byen. Derfor synes jeg det er håpløst med forslag som kommer i veien for utsikten mellom operaen og fjorden, slik noen av forslagene til nytt Munch/Stenersenmuseum gjør.

Jeg fortapte meg også litt i metaforer. Operaen er et smykke. Da er det ikke sikkert at de nye bygningene ved siden av operaen skal ta mål av seg til å bli nye smykker. Kanskje de heller skal bli som klær - naturligvis funksjonelle og vakre - og så bør de stå til smykket.

Når det gjelder nye Deichman ble jeg veldig opptatt av siktlinjer. Spesielt mener jeg det er fint om du, når du kommer nederst i Karl Johan kan se ned på operaen. Vi bør ikke få et hovedbibliotek som står som en mur mellom "sentrum" og operaen. Noen av forslagene hadde bygninger som helt tydelig "smøg seg langs" disse siktlinjene og på plansjene gjorde et poeng av at sikten fra Karl Johan og operaen ble beholdt.

Samtidig skal Dronning Eufemias gate skal bli levende, det blir et viktig premiss for hvordan Deichman bør se ut.

Jeg skal prøve å få tatt meg en tur på utstillingen en dag det kanskje er litt færre folk der, men dessuten ligger jo mye info ute hos HAV Eiendom.

No comments:

Post a Comment