Saturday, March 21, 2009

Kvinnelige forfattere?

Brit Bildøen har vært i Østlandssendingen for en stund siden og snakket ut fra premisset "Hvorfor blir ikke bøker av forfatterkvinner nominert til priser? Hvorfor leser ofte ikke menn skjønnlitteratur av kvinner mens kvinner oftere leser skjønnliteratur skrevet av menn?"

Om premisset stemmer vet jeg forsåvidt ikke, men det er nærliggende å gå inn i egne lesevaner og sjekke der, for å se om jeg selv har et skjevt utvalg. Av de siste 20 bøkene jeg har lest, er det tre kvinnelige forfattere (J. K. Rowling, Kari Breirem og Guro Sibeko) og tretten mannlige forfattere. Tre av bøkene er skrevet av kvinner, mens 17 er skrevet av menn. Sju av bøkene har kvinnelig hovedperson, åtte har mannlig hovedperson, mens fem har både/og eller ingen av delene.

Uten at jeg vil love forbedring, kan jeg ihvertfall si at dette er noe jeg ikke har tenkt mye over tidligere, og at det muligens vil bli noe jeg tenker over i framtida...

No comments:

Post a Comment