Tuesday, March 10, 2009

Første samiske homsekortfilm

I undervisningen snakker jeg av og til om "minoritet i annen potens". Da bruker jeg ofte homofile samer som eksempel. Homofile samer er en minoritet i hverdagen i de samiske områdene, fordi de er homofile. Siden det ikke finnes noe særlig av treffsteder for homofile i de samiske områdene, må de oppsøke "norske" homofile møteplasser for å oppleve for en stakket stund å ikke være en seksuell minoritet. Men da er de fortsatt en minoritet - som samer blant nordmenn. De kan altså oppleve fordommer som homofile i det samiske samfunnet og fordommer som samer i det norske samfunnet. Tilsvarende kan homofile etniske minoriteter oppleve.

Nå skriver Dagbladet at den første samiske kortfilmen om homofili har kommet. Den heter "The spiritual kiss - Vuoinnalas cummá" og er laget av Gjert Rognli.

Fint! Håper det kommer mange flere. Det gjenstår mye arbeid før det oppleves helt greit å vokse opp som homofil same i Finnmark.

1 comment:

  1. Anonymous12:04 AM

    Jeg har ikke sett filmen ennå men Im so looking forward to it. Jeg håper at jeg kan se den snart på youtube. Eller bedre... her i Stavanger somewhere!

    ReplyDelete