Saturday, February 28, 2009

Sterk avisside

Aftenposten har utfordret ulike personer til å gjendikte førstesiden av Hamsuns Sult. Valget av personer skapte den sterkeste avissida jeg har lest på lenge, lenge.

Dagfrid Fosen, som er kunstner og =Oslo-selger står for det sterkeste bidraget - en gjendiktning som oser av fortrolighet med livet på gata: "Der hører jeg trikken komme, endelig. Nå våkner byen til liv. Er vel rundt seks? Første trikken. Da vet jeg at klokka er seks, pluss minus. Det lysner i horisonten over Gressholmen, årets feriemål om pengene strekker til."

Avissida blir ikke mindre sterk av kontrasten til de to andre bidragene som er gjengitt der. Ordfører Fabian Stang velger å fokusere på det positive ved Oslo, men det faller litt gjennom i den sammenhengen det står i. Et utdrag: "Vi bestemte oss for å oppsøke en av de 20 nye restaurantene på Grünerløkka. Vi ga oss til å lese på menyene ved dørene og valgte til slutt italiensk. Byens varme mangfold preget både maten og miljøet."

Og direkte uspiselig blir forfatteren Christian Valeurs innledning, selv om den kanskje er ment som en kritikk av holdningene til oss rike: "Det var i den tid jeg kjørte rundt og var mett i Oslo, denne forutsigbare byen som ingen forlater før han har presset seg gjennom en klase med narkomane..."

Takk til Dagfrid Fosen for et ørlite glimt inn i tilværelsen på gata, dette livet som man ikke forlater uten å ha blitt merket av det, og som vi andre går omkring og prøver å overse.

1 comment:

  1. dagfrid fosen11:06 PM

    hei bjørn,takker for at du ser meg,takk for at du har mot der så mange ikke tør.er 1steg.jeg våger meg på nettkommunik.håper dette når deg.restaurerer pt.min antiquariske kropp på byens gatehospital.d

    ReplyDelete