Thursday, January 08, 2009

Utsnitt av homofili i media

Ved hjelp av det artige verktøyet ATEKST kan jeg ta noen utsnitt av hvordan homofili behandles i media. Metode: jeg søker på homo* i dagens aviser, og ser hva som ramler ut. Får jeg tid og krefter til det, skal jeg kanskje gjenta suksessen flere ganger...

Dagens fangst: 7 treff (pluss et som brukte ordet "homogent")
Solabladet 3 treff, Vårt Land 2 treff, Klassekampen 2 treff.

Innhold:

  • et innlegg i Klassekampen om ny formålsparagraf i grunnskolen ("Hvis elevene skal lære seg hvordan likeverdet kom til uttrykk gjennom en kristen tradisjon, så må vi vel lære dem at kvinner er mannen underlegen, homofili er en synd og at de som tenker annerledes enn majoriteten bør brennes på bålet.")
  • en notis i Vårt Land om at vielser i kirken ("Prost i Nettverk for likeverdig samliv mener Kirkemøtets flertall misbruker sin makt når de vil hindre kirkelige vielser av homofile.")
  • Et leserinnlegg i Vårt Land om homofilisaken i kirken ("I kirkelig sammenheng lever mange homofile som er overbevist om at Bibelen ikke åpner for at de kan leve ut sin seksualitet. Den norske kirkes likestilling av rett og galt i dette spørsmålet har ført mange av dem inn i dyp fortvilelse")
  • Et leserinnlegg i Vårt Land mot Sjømannskirkens aksept av homoekteskap under tittelen "Kursendring eller grunnstøting?"
  • Tre sider i Solabladet om sogneprest Bjørn Brakestad; "Han er så langt den eneste av prestene i Sola som velsigner homofile ekteskap."


Kanskje påfallende at så stor del var i Vårt Land, og at så mye handlet om kirken? For moro skyld tok jeg så et søk på de siste 365 dager. Da blir mediestatistikken slik - ialt 1088 treff:
142 Stavanger Aftenblad
130 Aftenposten
118 Dagbladet
85 Vårt Land
79 Adresseavisen
68 NTBtekst
66 Klassekampen
64 VG
52 Dagsavisen
41 Bergens Tidende
33 Nordlys
23 Agderposten
22 Fædrelandsvennen
18 Nationen
15 Harstad Tidende
15 Romerikes Blad
14 Altaposten
12 Dagens Næringsliv
10 Bladet Tromsø
10 Ny Tid
10 Utrop
9 Brønnøysunds Avis
8 Glåmdalen
7 Kommunal Rapport
6 Hallingdølen
4 Dag og Tid
4 Troms Folkeblad
3 Askøyværingen
3 Jærbladet
3 Valdres

Her kan riktignok ord som "homogen" ha sneket seg inn noen ganger. Det får være måte på hvor nøye jeg skal gjøre det i en blogg...

Jeg ser at det er morsomme ting som kunne vært analysert i et slikt materiale - jeg noterer det som et mulig miniprosjekt hvis det dukker opp ei rolig helg.

Et søk på "hetero*" gir for øvrig 1301 treff forrige år - noe som neppe fullt ut viser overvekten av heterostoff i norske media...

No comments:

Post a Comment