Friday, January 09, 2009

Melodi Grand Prix 2009 - på det jevne

I et forsøk på å være stereotyp homofil for en gangs skyld, vil jeg minne om at NRK har lagt ut smakebiter på alle årets Melodi Grand Prix-låter. Som en ekstraservice gir jeg en liten gjennomgang:

Artistene som opptrer i Kongsvinger:

Surferosa - U look good
6/10. Litt fengende og ikke på langt nær så enerverende som Surferosa ofte er.

Chicas del Coro - Men men men
5/10. Høres ut som en låt jeg har hørt mange ganger før, men har litt sving i seg.

Kesera - Party
4/10. Litt ensformig denne rappen, synes nå jeg.

Espen Hana - Two of a kind
5/10. Taffel-smørsang.

Charite - Sweeter than a kiss
6/10. En popsang som det nok går en del av på dusinet, men litt fengende.

Thomas Brøndbo - Det vart en storm
4/10. Navnet Ketil Stokkan trenger seg på i hjernen min - og jeg venter bare på refrenget "Romeo, Romeo".

Velvet - Tricky
3/10. Ikke min type musikk, og virker som noe jeg har hørt på diskotek noen ganger.

Artistene som opptrer i Bodø:

Wenche Myhre - Alt har en mening nå
5/10. Grei nok gjennomføring, men høres ut som noe Norge kunne ha sendt til Grand Prix på sent 70-tall.

Publiners - Te stein
5/10. Litt "folk"-takter som jeg liker, men dog for kjedelig.

Wulff - Ride
6/10. Sympatisk visepoplåt.

Alexander Stensrud - Find my girl
6/10. Litt mer rocka dette, men samtidig etnisk i partier. Litt spennende.

Janni Santillan - (Like you did) Yesterday
5/10. En rolig pop-låt som blir litt for kjedelig.

Julius Winger - Like an angel
6/10. Uff, for noen koringer - ellers en sympatisk poplåt.

Tone Damli Aaberge - Butterflies
4/10. Ikke noe å rope hurra for - halvkjedelig poplåt.


Artistene som opptrer i Grenland:


Sichelle - Left right
2/10. Uffda - skikkelig slitsom etter bare to gjennomhøringer av smakebiten.

Rebelettes - Soul train
5/10. Bonus for at det er litt trøkk i orkesteret.

Ovi - Seven Seconds
5/10. Litt fengende, denne. Jeg sa "litt".

Jane Helen - Shuffled
2/10. Forsøksvis litt hard rock. Gir meg lite.

Foxy - Do it again
4/10. Refrenget blir ganske slitsomt, frykter jeg.

Sunny - Carrie
4/10. Det ligger en ganske fin melodi begravd under alle instrumentene et sted her, men jeg må lete mer før jeg finner den.

Alexander Rybak - Fairytale
8/10. Har potensiale - både stemmen, melodien og den øst-europeiske sounden.

Jepp, jeg ser det ironiske i at jeg har hørt gjennom alle de 21 lydklippene og ender opp med å gi høyest score til den kjekkeste artisten. Det er helt tilfeldig, altså. Jeg lover...



2 comments:

  1. Anonymous5:42 PM

    Hva er egentlig så "stereotyp homofil" ved Grand Prix egentlig, Bjørn?

    Joda, en og annen artist er homofil, eller en og annen danser. Men likevel... Er homofile overrepresentert i Grand Prix?

    Jeg er ikke homofil, men jeg skjønner de homofile. Hadde jeg hatt kvinnekropp hadde jeg garantert vært homofil (lesbisk). Værre er det ikke. Hadde hjernetransplantasjon vært mulig og jeg hadde fått hjernen til en hetrofil kvinne hadde jeg blitt homofil. Skjønner ikke hvorfor man stresser med å "helbrede" homofili.

    ReplyDelete
  2. Det at Grand Prix er "stereotypt homofilt" er en rent kulturell ting. Jeg er ikke sikker på om homofile er overrepresentert i Grand Prix, men jeg er overbevist om at homofile er overrepresenterte på Grand Prix-fester, og at det nesten bare er homseutesteder som spiller Grand Prix-sanger på dansegulvene.

    Jeg aner ikke hva det er som har skapt dette fenomenet, men slik er det blitt...

    ReplyDelete