Wednesday, December 17, 2008

Forskning og blogging

Norske forskere nøler med blogging skriver Aftenposten i dag.

Forskere er opptatt av å få fram forskningen sin på en nyansert måte i media, men gidder ikke selv å publisere blogger hvor de kunne ha fått skrevet det akkurat slik de ønsker. Det er naturlig, tross alt er vi underlagt et tellekantsystem hvor blogger gir absolutt ingen uttelling.

På den annen side har jeg tro på at det kan være nyttig for en forsker å ha en blogg - både for å kommentere hendelser som forskerens FoU-arbeid er relevant for, og for å få kontakter som er interessert i det samme. (Ja, Google er oppfunnet, så folk som er interesserte kan finne bloggen din selv om den ikke har daglig opplag på 100.000...)

Denne bloggen er jo mest opptatt av politikk, humor og sånt, men jeg har nylig opprettet en egen blogg hvor jeg skal skrive om mine FoU-arbeider: Førstelektor?. I tillegg har jeg bloggen Homofili for profesjonsutdanningene som er knyttet til et konkret prosjekt; utvikling av ei ressurspakke for undervisning om homofili i profesjonsutdanningene.

Blogging anbefales! Om ikke annet er det en hjelp til å samle tankene...

No comments:

Post a Comment