Thursday, November 20, 2008

Facebook på jobben

Her om dagen nevnte jeg for noen kolleger at jeg bruker Facebook på jobben - og fikk latter tilbake. Det er litt spennende, for det viser stor ulikhet i synet på hva Facebook kan være. (En inspirasjon til denne postingen er også et sitat på slutten av innlegget Klasseskillene forsvinner på nettet på NRKbeta.)

Facebook er jo "tradisjonelt" (i den grad man kan bruke det ordet for noe som bare har eksistert i drøyt fire år) brukt for å holde kontakt med gamle studiekamerater. Men utbredelsen sprer seg oppover i aldersgruppene - for ikke lenge siden hadde jeg nesten ingen "venner" som var eldre enn meg, men nå oppdager jeg stadig flere i den kategorien.

Men er det ikke bare et chattested for å holde kontakt med gamle venner om private ting? Nei, naturligvis er det ikke det - på samme måte som epost ikke bare kan brukes til å skrive meldinger til familie og venner eller internett ikke bare kan brukes til å spille spill...

Noen eksempler på hvordan jeg bruker Facebook i jobben:
1. For et par måneder trengte jeg desperat et spørreskjema som en tyrkisk kollega av meg hadde brukt i en undersøkelse som hun presenterte på en konferanse i sommer. Men hvordan få tak i dette, når jeg stort sett bare visste navnet hennes og at hun nettopp hadde flyttet fra Tyrkia til et USAnsk universitet? Løsningen ble facebook: jeg fant henne der ved et enkelt søk, og fikk mailet skjemaet allerede dagen etter.

2. Jeg er stadig vekk involvert i å arrangere møter av ulike slag - nå sist om "diskriminering på HiO". Den tradisjonelle måten å få oppmerksomhet om et slikt møte er å henge opp plakater rundt om på campus. Et mer moderne supplement er å opprette et "Arrangement" på facebook, invitere alle "venner" som har med HiO å gjøre, og å be de tipse sine kjente.

3. Jeg er involvert i et internasjonalt forskernettverk som heter HPM. For å øke kommunikasjonen innad i denne gruppa vil det være nyttig å samle alle Facebookere som er med i HPM i ei temagruppe. Så langt er det riktignok bare fire medlemmer i denne gruppa (men fra den ene har jeg allerede fått tips om et prosjekt som jeg skal følge nøye med på).

4. Jeg er med på ulike prosjekter som trenger oppmerksomhet for å bli vellykkede. For eksempel jobber jeg jo med ei ressurspakke om homofili for profesjonsutdanningene her ved HiO. Skal den få noen virkning, må målgruppa få vite om den. For meg er det helt naturlig å ta med Facebook i tenkningen om hva vi bør gjøre for å få engasjement rundt den.

Men det er nok en vei å gå for å få flere til å se fordelen med å bruke Facebook i jobben. Og det samme gjelder sikkert blogging...

1 comment:

  1. Og så kan facebook brukes til dette:

    En helt ukjent person i Alta ser at Beathe har fått en ny venn. Denne ukjente klikker på den nye vennen, leser litt på hans profil, ser han har en blogg, leser den og legger igjen en kommentar :-) Fin blogg!!

    ReplyDelete