Sunday, October 26, 2008

Rudolf Nilsen naken

Kine spør seg om hvorfor statuen av Rudolf Nilsen (på Rudolf Nilsens plass) er naken (og bruker i den forbindelse mitt bilde av statuen som illustrasjon). Ønsker vi Ibsen og Bjørnson nakne foran Nationaltheatret?

IMG_2292

Personlig stiller jeg meg vel litt tvilende til om jeg vil se Ibsen og Bjørnson nakne. Men samtidig er Kine inne på noe når hun siterer Nilsen: "Gi meg de rene og ranke, de faste og sterke menn!" (dette står jo også på siden av skulpturen). Nå er ikke jeg noen Rudolf Nilsen-ekspert, men er ikke en del av diktningen hans nettopp knyttet til hva man nettopp ungdommen med sin virilitet, styrke og pågangsmot kan få til?

For meg framstår skulpturen (av Knut Steen, for øvrig) som vellykket. Og kanskje til og med hakket mer meningsbærende enn de nakne menneskene i Vigelandsanlegget...

1 comment:

  1. Anonymous12:11 PM

    Hei!
    Håper det var greit at jeg brukte bildet ditt..? Ingen sure miner? :)

    Jeg liker virkelig ikke den statuen. Hadde den vært til ære FOR Nilsen og ikke AV ham hadde jeg vært mer enig med deg.

    - Kine

    ReplyDelete