Tuesday, August 26, 2008

Verdikommisjonen hjalp ikke

I dag forteller avisene (f. eks. Dagbladet og VG) at Riksrevisjonen mener å ha avslørt omfattende pensjonsjuks fra tidligere toppolitikere.

Ap-politiker Thorbjørn Berntsen gjør seg dummere enn han nok er når han sier til Dagbladet at "Jeg har bare tatt imot den pensjonen jeg har fått, og ant fred og ingen fare. Jeg har sånn sett ikke gjort noe galt. Det er ikke sånn at jeg har stjålet disse pengene. Jeg har mottatt min pensjon i god tro, og kan vel ikke lastes for det". Lederen i Stortingets pensjonsstyre forteller nemlig at "alle som er med i pensjonsordningen har et ansvar for å rette seg inn i regelverket. Alle som får innvilget pensjon fra Stortinget får tilsendt eller blir gjort oppmerksom på regelverket." Det er altså ikke slik som Berntsen gir inntrykk av - at man kan ta imot alt som sendes av penger og håpe det beste...

Det vil vise seg i dagene og ukene framover om det er disse toppolitikerne som har "glemt" å melde fra om inntekter eller om det er Stortingets pensjonsstyre som har operert med egne regler i strid med de offisielle. Uansett er dette en sak som tyder på manglende respekt for skattebetalernes penger - og dermed nok en godsak for FrP. Det er nemlig ingen fra FrP blant de mistenkte så langt - ei heller fra Venstre eller SV...

No comments:

Post a Comment