Friday, August 08, 2008

Å slippe ei bok fri

"Hei! Jeg er ei veldig spesiell bok. Jeg reiser nemlig verden rundt og får nye venner. Jeg håper at jeg har møtt en ny venn i deg."

Slik starter påskriften på en mengde bøker verden rundt som er sluppet fri av ivrige "BookCrossere". Bakgrunnen er nettstedet www.BookCrossing.com og en fantastisk kul idé. Istedenfor å ha stenge bøkene dine inne i bokhylla di etter at du har lest dem - vil det ikke være fantastisk mye morsommere å slippe dem ut i verden? Joda, det er skummelt å gi slipp på dem, men gjennom nettstedet kan du følge med når noen har funnet boka og leser den og etter hvert slipper dem ut på ny og på ny...

I går slapp jeg fri ei bok for første gang. Det var Teori og praksis av Nikolaj Frobenius. Jeg synes den var en knakende god bok, men måtte innse at bokhyllene mine er så fulle av bøker jeg ikke har lest, at det er høyst tvilsomt om jeg vil lese denne boka igjen med det første. I skrivende stund ligger den sannsynligvis fortsatt på kaféen Kaffe & Krem i Vika, men den kan når som helst fanges igjen av noen som har lyst til å lese den...

Som sagt: en rasende festlig idé, som er nok et eksempel på at internett kan brukes til uante ting.

No comments:

Post a Comment