Sunday, August 24, 2008

Fra grøft til grøft - nå er det best å bo i Oslo

I et innlegg for ei uke sida kritiserte jeg undersøkelser som viser at Oslo er et av de verste stedene å bo. Det opplagte spørsmålet er: hvorfor velger folk å bo her da? Undersøkelser hadde også vist at Oslofolk ikke var Oslopatrioter - det er for eksempel masse Branntilhengere i Oslo. Mitt spørsmål var da om det ikke er mer naturlig å legge vekt på hvor folk velger å leve livet sitt enn hvilket fotballag de heier på når de ser på tv.

I dag slår VG opp at det er - Best å bo på Østlandet. Det er NHO som har laget undersøkelsen, som viser at Østlandet er mest attraktivt. (Jeg håper det ikke var en dyr undersøkelse - det burde være mulig å finne ut dette ved offentlig tilgjengelig informasjon. Men det er en annen sak.)

Jeg vil fortsatt påstå, som jeg gjorde for ei uke sida, at dette er en individuell sak. Det er masse mennesker i dette landet som ikke liker byliv - for dem er det en meningsløshet at det skal være best å bo i Oslo. Tilsvarende er det svært mange urbane mennesker her i landet, som ville få angst av å måtte kjøre bil bare for å handle eller komme seg på kino. Disse vil synes det er meningsløst at det skal være best å bo på et småbruk på landet.

Men det blir vel ingen gode overskrifter av det.

No comments:

Post a Comment