Saturday, December 01, 2007

Timian + Bjørn Johan = fortsatt sant

Mitt innlegg om Timian Ripnes Naastad og Bjørn Johan Muri i Idol har vakt reaksjon. Neida, mine blogginnlegg leses ikke av mange, så jeg kommer ikke på forsiden av VG akkurat, så ordet "reaksjon" må skrives i entall. Kommentaren (som du kan lese i forlengelsen av det opprinnelige innlegget, se linken over) kan kort oppsummeres slik: "Herregud".

Men jeg er like blid - enda blidere faktisk. For Timian og Bjørn Johan går ufortrødent videre i livet, og bekrefter mitt poeng: ungdom nåtildags gir blaffen i at det spekuleres i om de er homofile - på en måte som var helt utenkelig for de fleste for kanskje 20 år siden. For 20 år siden ville de fleste blitt stive og rare og sluttet og snakke med hverandre, i frykt for hva folk ville tro...

I hvor stor grad Timian og Bjørn Johan gir blaffen, illustreres godt i en artikkel i VG, der Bjørn Johan kommenterer det at Timian røk ut av Idol og at Bjørn Johan ikke klarte å holde tårene tilbake:

- Han er noen man kan gråte for. Jeg vet at jeg kommer til å overnatte på rommet hans i kveld, og jeg kommer til å ta fly frem og tilbake for å møte ham, sier Bjørn Johan til VG Nett.

- Han har aldri vært så sjarmerende på scenen som han var i kveld.

Da jeg var 16 ville folk vegret seg for å uttale "overnatte på rommet hans i kveld" selv uten homofilispøk på forhånd. Kanskje man må være født så tidlig som på 70-tallet for å forstå hvor grensesprengende dette oppleves. Samtidig prøver jeg ikke å si at alle ungdommer er like nonchalante til hvordan de oppfattes - vi vet fra forskningen at mange ungdommer fortsatt er livredde for å bli tatt for å være homofile (enten de er det eller ikke). Timian og Bjørn Johan er i så måte supre forbilder.

1 comment:

  1. Hiver meg med i meningen din om at det er en fin ting at de tåler spøken og hintingen enten de er homofile eller ei.

    De spiller jo bare med og videre på den ser det ut til de gangene jeg har fått med meg hva det har vært snakk om :-)

    ReplyDelete