Thursday, November 08, 2007

Boikotten fortsetter

Jeg har sendt følgende mail til Coca-Cola Norge, Lilleborg, Hadeland Glassverk, Riks-TV, 1881, Expert, Disney og Maxbo (forbrukerservice@ccnordic.com, anne.gjemdal@lilleborg.no, hg@hadeland-glassverk.no, post@rikstv.no, cathrine.barth-nossum@canaldigital.com, kundeservice@1881.no, kundesenter@expert.no, espen.solberg@disney.com, firma.expert@expert.no, info@lovenskiold.no)

Til annonsører under "De syv dødssyndene"

Jeg viser til pågående kampanje fra ytterliggående kristent hold (igangsatt av avisa Norge IDAG). Kampanjen forsøker på religiøst grunnlag å påvirke TV2s redaksjonelle linje ved å angripe TV2s annonsører. I en slik situasjon er det viktig at annonsørene ikke lar seg presse, og at de viser til at det - opplagt - er TV2 som har redaktøransvaret for sin kanal.

Som det også framgår i debattforum i nettavisene, er det mange som er opprørt over at noen annonsører tydeligvis lar seg presse, og kommer med "beklagelsesliknende" utsagn til Norge IDAG. Det er rimelig å tro at det er flere nordmenn som vil støtte ytringsfriheten i denne saken enn det er tilhengere av sensurlinjen til Norge IDAG. Dermed er det nok, økonomisk sett, korttenkt å la seg presse.

Min oppfordring er å holde fast på den redaksjonelle frihet. (Dersom annonsørene blir presset til å ta stilling til hvert enkelt program som sendes, får vi en uholdbar situasjon.)

Med vennlig hilsen
Bjørn Smestad
http://bjornnorsk.blogspot.com/2007/11/boikott-expert-maxbo-og-1881.html


Jeg skal oppdatere med svar som kommer etter hvert...

No comments:

Post a Comment