Monday, January 08, 2007

Sport på TV

I et blogginnlegg for et års tid siden skrev saccarina godt om NRK og sport. Personlig er jeg jo en stor tilhenger av å kunne se på sport på tv - især når det er store begivenheter som OL, fotball-VM og EM, hoppuke, snooker-VM osv. (Hva som er store begivenheter er ganske subjektivt...) Men det er helt likegyldig for meg om denne sporten går på NRK eller TV2 - ja, går den på andre kanaler, tar jeg meg alltids råd til å skaffe meg dem hvis det er viktig nok.

Det store poenget er at dette er sportsbegivenheter som havner på TV uansett hva NRK måtte gjøre. NRK bruker mange, mange millioner kroner i året (kanskje rundt hundre?) på å sørge for at sport som ellers ville gått på andre kanaler, går på NRK.

Jeg mener at ideen bak en statlig tv-kanal er å sørge for alternativer til det kommersielle - å bidra til at ting som ikke ellers ville havnet på tv, havner på tv. For all del: jeg forstår NRK-ledelsen. De innser at høy rating bidrar til høyere lisensvilje i befolkningen. Det er ikke NRK-ledelsen som først og fremst må sette ned foten. Det er politikerne som må si ifra om at man ikke i lengden kan sitte og se på at millioner av statlige midler brukes til å drive opp prisen på noe som folk ville fått sett uansett.

Den mye omtalte lisensøkningen det har vært snakk om i det siste (betaling for to ekstra måneder), ville visstnok gi NRK 550 millioner ekstra å rutte med. Jeg synes heller NRK burde slutte å kjøpe dyre sportsrettigheter i 3-4-5 år.


(Anders Jacobsens hoppuketriumf ville nok vært vist på tv selv om NRK ikke hadde betalt for det.)

No comments:

Post a Comment