Thursday, June 09, 2005

Kunst: Bergen Kunstmuseum: Rasmus Meyers samlinger

Etter å ha brukt lørdagen på Lysverket, brukte jeg søndagen på Rasmus Meyers samlinger og Stenersenbygningen. Jeg har lite å melde fra Stenersenbygningen (som hadde en - for meg - relativt uinteressant utstilling av Nikolai Astrups kunst), så jeg nevner isteden noen høydepunkter fra Rasmus Meyers samlinger:

Adolph Tidemand: Bryllupstoget gjennom skogen
Et flott eksempel på nasjonalromantikk - og livligere enn Brudeferden...

Erik Werenskiold: Liten gutt
Muligens er det fargene jeg liker med dette bildet - det går i lillaaktig. Gutten sitter oppstilt, men likevel spill levende.

Edvard Munch: Aften på Karl Johan
Det er en pussighet å se et bilde fra ei gate jeg går på nær sagt hver dag, med alle de assosiasjonene det fører med seg. Munch har malt en helt annen sinnsstemning enn jeg vanligvis har (heldigvis) - en ensom og fryktsom stemning. Da er ikke storbyens anonymitet noen hjelp. Et sterkt bilde.



Harald Sohlberg: Fra Sagene
Jeg har vanskelig for å sette fingeren på årsaken til at jeg syne at dette er et så nydelig bilde. Kanskje er det bare det at det klare ettermiddagslyset om vinteren er noe jeg er vokst opp med. Men bildet har kvaliteter som jeg også setter pris på i enkelte bilder fra Middelhavsområdene - det har noe med lyset å gjøre, ihvertfall.
Dette er i og for seg ikke noe forskjønnende bilde av ei gate på Sagene - gjerdet holder på å falle ned, for eksempel. Men kveldssola farger likevel himmelen nydelig gul... Nydelig.

No comments:

Post a Comment